Ha sokat bringázunk, előbb utóbb kénytelenek leszünk beletanulni kicsit a kerékpár szervizelésébe. Vannak viszont kényesebb területei is a karbantartásnak, olyan esetek, amikor sokkal célravezetőbb szakemberhez fordulni.
Nézzük először sorjában, mi az, aminek bátran nekikezdhetünk, akár otthon is:
A kerékpár tisztítása
Rosszul jár hosszú távon, aki elhanyagolja kerékpárját, nem csak igénytelennek fog hatni, de sokkal hamarabb meghibásodhat a bringa, elhasználódnak az alkatrészek. Főleg a forgó, súrlódó alkatrészeknél az ott ragadt kosz csiszolószerszámként károsítja a különböző elemeket.
A bringamosás optimális kellékei a vödör és a kefe, nem pedig a csapágyak ellensége, a gőzborotva.
Gondosan sikáljunk le mindent először mosószeres, majd tiszta vízzel, kivéve a lánchajtás alkatrészeit. Utóbbiakat egy mindennapos tisztítás során egy eldobható ronggyal is elég fényesre törölni, a nehezen elérhető részekhez hozzáférhetünk egy elhasznált fogkefével. Ha kész vagyunk, olajozzuk meg a láncot, erre a célra alkalmas kenőanyaggal.
A tisztítás során ügyeljünk arra, hogy véletlenül se kerüljön olaj például a féktárcsára, vagy a felni fékezőfelületére.
A kerékpár beállítása
A bringa helyes testre szabását nem itt fogjuk elmagyarázni, de az ehhez szükséges apróbb szerelések könnyedén elvégezhetőek, általában csak egy-két csavart kell meglazítani.
Ezek közé a műveletek közé tartozik:
- a kormányon lévő kezelőszervek kényelmes helyzetbe állítása
- a kormány beállítása
- a nyereg helyzetének és magasságának beállítása
- a guminyomás beállítása
- Kiegészítők felszerelése
A különböző kerékpáros kiegészítőket általában úgy tervezik, hogy a vásárlótól minimális műszaki érdeklődést feltételezve, könnyedén felszerelhetőek legyenek. Ilyenek például: bepattintható sárvédők, csomagtartó, kitámasztó, világítás, kerékpárkomputer, stb.
Defektszerelés
Ha kijárunk a szabadba is bringázni, akkor ez az a művelet, melynél nem mérlegelhetjük, hogy alkalmasak vagyunk-e elsajátítására, nincs mese, meg kell tanulni (vagy tolhatjuk a bicót órákig, esetleg telefonos segítségre kényszerülhetünk).
Legalább a belsőcserével boldogulnunk kell, de a gumiragasztást is érdemes gyakorolni, hiszen egy-két folttal még teljes értékű marad a belső és így nem kell kidobnunk fokozottan környezetszennyező anyagokat.
Karbantartási, szerelési műveletek, melyeket bízzunk inkább szakemberre:
Mindenekelőtt, mint az élet oly sok területén, itt is a legfontosabb, hogy legyünk tisztában a saját korlátainkkal és tudjuk, hogy mit akarunk. Ha azzal szeretnénk szórakoztatni magunkat órákon át, hogy kipróbáljuk, hátha sikerül beállítanunk a váltórendszert, nosza rajta, legfeljebb ha nem sikerül, még mindig ott a szerviz.
Ha viszont tudjuk magunkról, hogy nincs rutinunk bizonyos szerelési műveletekben és vasárnap délelőtt gurulnia kell a bringának, ne kísértsük a kisördögöt, végeztessük el szakműhelyben a szakmunkát.
A következőkben próbáltunk egy sorrendet felállítani a különböző beavatkozások között, a lista elején szerepelnek a kevésbé bonyolult műveletek és így következnek tovább a komoly, akár különleges célszerszámot igénylő szerelések:
- kormánycsapágy beállítás
- fékbeállítás (V, patkó, mechanikus tárcsafék)
- váltóállítás
- hajtómű - középrész szerelés
- kerékagy beállítás
- centrírozás
- tárcsafék szerelés (hidraulikus)
És természetesen ne feledkezzünk meg az évenkénti nagygenerálról, minden télen toljuk be a bringát a szervizbe, ilyenkor a szerelőknek is van idejük tökéletes állapotba hozni a következő tavaszra.
Forrás: Hauser.hu