Tudnivalók

Ellenőrizzük!

Összeszedtünk néhány hasznos dolgot, amit mindenképpen át kell nézni, mielőtt útnak indulnánk. Vegyük hát őket most szépen sorban szemügyre.

gumiAmi szinte mindenkinek elsőre eszébe jut indulás előtt, hogy ellenőrzi a guminyomást. Ez valóban nagyon fontos, hiszen a puha gumi nehezen irányítható, könnyen kap felütéses defektet, s amellett, hogy balesetveszélyes, még lassabb is. Persze a túl kemény guminak is vannak hátrányai, például könnyebben megcsúszik és kényelmetlenebb.
Ha azt vesszük észre, hogy a gumi hirtelen, egy-két nap alatt veszített számottevő nyomást, cseréljünk belsőt, mert lassú defekttel van dolgunk.
A megfelelő guminyomás a gumi szélességétől, a bringás testsúlyától és stílusától függ.
A gumi vastagsága szerint - átlagos 70-80 kg testsúllyal számolva - országúti külsők (20-25mm) esetében 7-8 bar lehet ideális; trekking, túragumiknál (30-40mm) 5-6 bar; MTB gumiknál 2 collig 3-4 bar; 2 coll fölött 2,5-3 bar.
Ha valaki könnyebb vagy nehezebb az átlagostól, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumit,
A stílustól annyiban függ a guminyomás beállítása, hogy aki gyorsabban akar haladni aszfalton, fújja minél keményebbre a gumit. Terepen, csúszós útviszonyok között, kanyarodáskor pedig éppen ellenkezőleg: biztosabb az irányíthatóság, ha kicsit alacsonyabb nyomást használunk.
Fontos, hogy a legtöbb gumin fel van tüntetve a használható maximális nyomás, ezt lehetőleg ne lépjük túl!

Amit már kevesebben ellenőriznek, mielőtt nyeregbe pattannak: a különböző alkatrészek kenési állapota.

Különösen abban az esetben, ha előző utunk során vizes úton közlekedtünk, mindenképpen forgassuk párszor hátra a hajtókart és ha nem forog könnyedén, "olajozottan", hanem csikorgó, vagy karistoló hangokat hallat, cseppentsünk pár csepp olajat a láncra, miközben folyamatosan forgatjuk azt. A szükséges mennyiséget egyszerű megállapítani: amikor finomabbra változik a hátrafelé forgó lánc hangja, elég az olajból.
Mielőtt azonban megkezdjük az olajozást, fontos, hogy egy eldobható ronggyal töröljük viszonylag tisztára a láncot és a forgó alkatrészeket: racsni, lánckerekek, váltógörgők.
Egyéb alkatrészek kenési és elhasználódott állapotára most nem térnénk ki, ezek átvizsgálása és orvoslása nem két perces művelet, melyet elég időszakosan elvégezni.

Indulás előtt fontos a fékekre is vetni egy pillantást. Felnifékes kerékpároknál ilyenkor egyúttal a felni állapotát is ellenőrizzük, nincs-e benne ütés, ugyanis a nyolcast sokkal egyszerűbb csírájában elfojtani, mint ha már komoly deformáció van a kerékben. A fékbetétek nem egyik napról a másikra kopnak el, kivétel lehet, ha sokat tekertünk előző nap, esőben, ilyenkor pillanatok alatt elkophatnak a pofák.
Tárcsaféket használóknak is érdemes megpörgetni a kereket, mert előfordulhat, hogy a betétek másmilyen nyugalmi helyzetet vesznek fel, ahhoz képest, mint amire emlékszünk. Ha ez a változás markáns (hangosan ciripel a fék), akkor valószínűleg gond van, forduljunk szerelőhöz.

És végül, de nem utolsó sorban legyünk igényesek kerékpárunkkal szemben, mindig tartsuk tisztán, ápoljuk gondosan!

Forrás: Hauser.hu