Összeszedtünk néhány hasznos dolgot, amit mindenképpen át kell nézni, mielőtt útnak indulnánk. Vegyük hát őket most szépen sorban szemügyre.
Ami szinte mindenkinek elsőre eszébe jut indulás előtt, hogy ellenőrzi a guminyomást. Ez valóban nagyon fontos, hiszen a puha gumi nehezen irányítható, könnyen kap felütéses defektet, s amellett, hogy balesetveszélyes, még lassabb is. Persze a túl kemény guminak is vannak hátrányai, például könnyebben megcsúszik és kényelmetlenebb.
Ha azt vesszük észre, hogy a gumi hirtelen, egy-két nap alatt veszített számottevő nyomást, cseréljünk belsőt, mert lassú defekttel van dolgunk.
A megfelelő guminyomás a gumi szélességétől, a bringás testsúlyától és stílusától függ.
A gumi vastagsága szerint - átlagos 70-80 kg testsúllyal számolva - országúti külsők (20-25mm) esetében 7-8 bar lehet ideális; trekking, túragumiknál (30-40mm) 5-6 bar; MTB gumiknál 2 collig 3-4 bar; 2 coll fölött 2,5-3 bar.
Ha valaki könnyebb vagy nehezebb az átlagostól, értelemszerűen fújhatja kicsit puhábbra vagy keményebbre a gumit,
A stílustól annyiban függ a guminyomás beállítása, hogy aki gyorsabban akar haladni aszfalton, fújja minél keményebbre a gumit. Terepen, csúszós útviszonyok között, kanyarodáskor pedig éppen ellenkezőleg: biztosabb az irányíthatóság, ha kicsit alacsonyabb nyomást használunk.
Fontos, hogy a legtöbb gumin fel van tüntetve a használható maximális nyomás, ezt lehetőleg ne lépjük túl!
Amit már kevesebben ellenőriznek, mielőtt nyeregbe pattannak: a különböző alkatrészek kenési állapota.
Különösen abban az esetben, ha előző utunk során vizes úton közlekedtünk, mindenképpen forgassuk párszor hátra a hajtókart és ha nem forog könnyedén, "olajozottan", hanem csikorgó, vagy karistoló hangokat hallat, cseppentsünk pár csepp olajat a láncra, miközben folyamatosan forgatjuk azt. A szükséges mennyiséget egyszerű megállapítani: amikor finomabbra változik a hátrafelé forgó lánc hangja, elég az olajból.
Mielőtt azonban megkezdjük az olajozást, fontos, hogy egy eldobható ronggyal töröljük viszonylag tisztára a láncot és a forgó alkatrészeket: racsni, lánckerekek, váltógörgők.
Egyéb alkatrészek kenési és elhasználódott állapotára most nem térnénk ki, ezek átvizsgálása és orvoslása nem két perces művelet, melyet elég időszakosan elvégezni.
Indulás előtt fontos a fékekre is vetni egy pillantást. Felnifékes kerékpároknál ilyenkor egyúttal a felni állapotát is ellenőrizzük, nincs-e benne ütés, ugyanis a nyolcast sokkal egyszerűbb csírájában elfojtani, mint ha már komoly deformáció van a kerékben. A fékbetétek nem egyik napról a másikra kopnak el, kivétel lehet, ha sokat tekertünk előző nap, esőben, ilyenkor pillanatok alatt elkophatnak a pofák.
Tárcsaféket használóknak is érdemes megpörgetni a kereket, mert előfordulhat, hogy a betétek másmilyen nyugalmi helyzetet vesznek fel, ahhoz képest, mint amire emlékszünk. Ha ez a változás markáns (hangosan ciripel a fék), akkor valószínűleg gond van, forduljunk szerelőhöz.
És végül, de nem utolsó sorban legyünk igényesek kerékpárunkkal szemben, mindig tartsuk tisztán, ápoljuk gondosan!
Forrás: Hauser.hu